Koncepcja pracy
KONCEPCJA PRACY
Szkoły Podstawowej nr 24 im. Tadeusza Kościuszki
w Bielsku - Białej
„Czytajmy i uczmy się, a będziemy wolnymi ludźmi”
Tadeusz Kościuszko
Chcielibyśmy, aby uczeń naszej szkoły:
- był wszechstronnie przygotowany do wymogów dalszej edukacji,
- umiał się uczyć i stale wzbogacał swoją wiedzę,
- był człowiekiem o szerokich zainteresowaniach, rozwijającym swoje talenty i uzdolnienia,
- miał poczucie własnej wartości,
- był patriotą i miał wiedzę na temat historii i kultury Polski,
- był człowiekiem ciekawym świata, otwartym na odmienności kulturowe innych krajów;
- był człowiekiem wrażliwym na potrzeby innych,
- miał poczucie estetyki, dbał o kulturę języka, był wrażliwy na piękno sztuki, miał potrzebę kontaktu z kulturą,
- szanował przyrodę, miał wiedzę na temat ekologii i zagadnień związanych ochroną środowiska,
- dbał o swoje zdrowie, prowadził aktywny tryb życia.
I. Dbałość o wysoką jakość nauczania, przygotowanie uczniów do życia
w społeczeństwie informacyjnym:
- stosowanie aktywizujących metod nauczania oraz różnorodnych form pracy i środków dydaktycznych;
- wykorzystywanie nowoczesnej bazy dydaktycznej szkoły (pracownia komputerowa, centrum multimedialne w bibliotece szkolnej, dwie pracownie netbooków) – stosowanie w pracy z uczniami komputerowych programów edukacyjnych, e-podręczników, prezentacji multimedialnych, korzystanie z zasobów edukacyjnych Internetu;
- udział w projektach „Lekki jak piórko” oraz „Informatyka z Baltie”;
- dbałość o podnoszenie kwalifikacji i doskonalenie zawodowe nauczycieli;
- troska o wyniki Sprawdzianu w klasie szóstej- systematyczne przeprowadzanie próbnych Sprawdzianów;
- przeprowadzanie badania wyników nauczania w klasie III;
- wykorzystywanie niestandardowych metod pracy z uczniami takich jak m.in. konkursy i turnieje wiedzy, wycieczki edukacyjne, wyjścia na koncerty, do muzeów, Książnicy Beskidzkiej, zajęcia w plenerze, spotkania z twórcami kultury, pisarzami, przedstawicielami różnych zawodów.
II. Działania zmierzające do wyrównywania szans edukacyjnych uczniów:
- organizowanie konsultacji z poszczególnych przedmiotów i zespołów wyrównawczych;
- prowadzenie zajęć indywidualnych z uczniami przez pedagoga szkolnego;
- prowadzenie zajęć rewalidacyjnych;
- stała współpraca z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną, kierowanie na badania w Poradni;
- organizowanie pomocy koleżeńskiej;
- systematyczne spotkania nauczycieli z rodzicami;
- opracowanie planów wynikowych oraz wymagań edukacyjnych z uwzględnieniem wymagań dla uczniów z orzeczeniami poradni psychologiczno – pedagogicznej.
III. Rozwijanie zainteresowań dzieci, odkrywanie talentów, stwarzanie
okazji do odnoszenia przez uczniów sukcesów w różnych dziedzinach,
kształtowanie u uczniów poczucia własnej wartości, rozwój kompetencji
potrzebnych na rynku pracy:
- praca w różnorodnych kołach zainteresowań, takich jak m.in.: chór, koło taneczne, koło polonistyczne, koło komputerowe, warsztaty plastyczne, koło j. angielskiego koło matematyczne, SKKT, SKS, Koło przyjaciół AK, koło teatralne;
- udział w międzyszkolnych konkursach przedmiotowych, takich jak m. in.: konkurs matematyczno – przyrodniczy, konkurs polonistyczny z elementami historii, konkurs matematyczny „Kangur”, konkurs j. angielskiego „Fox”, konkurs matematyczny im St. Banacha, międzyszkolne konkursy ekologiczne, konkurs biblijny „Jonasz”, konkursy wokalne, konkursy dla uczniów klas I – III, konkursy plastyczne;
- organizowanie szkolnych konkursów i turniejów wiedzy z różnych dziedzin, takich jak m.in.: całoroczny konkurs ortograficzny dla klas I-III, całoroczny konkursmatematyczny dla klasI-III, całoroczny konkurs historyczny, całoroczny konkurs krajoznawczy; całoroczny konkurs pięknego czytania, całoroczny konkurs czytelniczy, konkurs wiedzy o Tadeuszu Kościuszce, festiwal piosenki „ Ze śpiewem żyje się lżej” dla klas I - VI, konkurs melomana, konkurs ekologiczny, konkursy plastyczne;
- eksponowanie osiągnięć uczniów na korytarzach szkolnych i stronie internetowej szkoły.
IV. Budzenie patriotyzmu, kształtowanie przywiązania do kultury i historii
swojej Ojczyzny, wzbogacanie tradycji związanych z osobą Patrona Szkoły:
- kultywowanie polskich tradycji, obchodzenie świąt narodowych: organizowanie koncertu patriotycznego z okazji Święta Niepodległości, wspólne z mieszkańcami dzielnicy śpiewanie pieśni patriotycznych z okazji Święta Flagi i Święta 3 Maja, organizowanie apeli poległych przy Katyńskim Dębie Pamięci;
- kultywowanie tradycji związanych z patronem szkoły: obchody Dnia Patrona Szkoły, wyjazd do Krakowa w dniu 15 października śladami patrona szkołyz okazji rocznicy śmierci Tadeusza Kościuszki – zwiedzanie miejsc związanych z patronem szkoły, współpraca z innymi szkołami im. Tadeusza Kościuszki, organizowanie konkursu wiedzy o patronie szkoły;
- opieka nad tablicą upamiętniającą postać druha Piekiełki;
- działalność Szkolnego Koła Przyjaciół AK;
- udział w Diecezjalnym Przeglądzie Pieśni Patriotycznej im. Małgorzaty Papiurek.
V. Rozwijanie zainteresowania kulturą innych krajów europejskich,
kształtowanie ciekawości świata, postawy otwartości i szacunku dla
odmiennych tradycji i zwyczajów:
- współpraca z innymi szkołami europejskimi w ramach Edukacyjnego Programu Unii Europejskiej UCZENIE SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE/ COMENIUS;
- rozwijanie motywacji do nauki języka angielskiego: organizowanie szkolnego konkursu z języka angielskiego;
- przeprowadzanie konkursów na temat krajów europejskich.
VI. Budzenie wrażliwości na potrzeby drugiego człowieka, kształtowanie
empatii, rozwijanie postawy koleżeństwa i braterstwa oraz szacunku dla
osób starszych:
- udział w akcji „Pola Nadziei”: organizowanie zbiórki funduszy na budowę hospicjum stacjonarnego w Bielsku – Białej poprzez zbiórkę pieniędzy po koncercie patriotycznym dla mieszkańców dzielnicy z okazji Święta Niepodległości, kiermasz bożonarodzeniowych kartek i ozdób oraz sprzedaż ciast wDniu Słodkości, zbiórka pieniędzy organizowana po szkolnych jasełkach;
- udział w akcji „Adopcja na odległość”: organizowanie zbiórki funduszy na potrzeby misji poprzez świąteczną akcję sprzedaży stroików i palm wielkanocnych;
- organizowanie innych akcji charytatywnych zgodnie a aktualnymi potrzebami, m.in.: zbiórka zabawek dla dzieci z placówek opiekuńczo-wychowawczych, zbiórka nakrętek plastikowych na zakup wózka inwalidzkiego dla niepełnosprawnego dziecka;
- organizowanie Dnia Babci i Dziadka;
- organizowanie pomocy koleżeńskiej;
- organizowanie wyjścia do szpitala przed Świętami Bożego Narodzenia;
- zbiórka karmy dla zwierząt ze schroniska;
- dokarmianie ptaków - opieka nad ptasią stołówką;
- organizowanie 15 maja Święta Polskiej Niezapominajki, w trakcie którego podsumowywane są wszystkie akcje charytatywne szkoły.
VII. Rozwijanie wrażliwości uczniów na piękno sztuki, dbałość o kulturę
języka i kulturę osobistą kształtowanie poczucia estetyki, rozwijanie
zainteresowań kulturalnych:
- realizacja własnego programu „Dobre maniery to żadne bariery”;
- organizacja Dnia dobrych manier;
- współpraca z miejskimi ośrodkami kultury takimi jak m.in.: Bielskie Centrum Kultury, Książnica Beskidzka, Regionalny Ośrodek Kultury, Biuro Wystaw Artystycznych;
- organizowanie wyjść do teatru, kina, muzeów, na wystawy artystyczne, koncerty muzyczne, warsztaty artystyczne;
- organizowanie artystycznych zajęć dodatkowych takich jak: chór, koło taneczne, warsztaty plastyczne, koło teatralne;
- udział w akcji „Cała Polska czyta dzieciom”: codzienne organizowanie „godziny czytania”, przeprowadzanie Całorocznego konkursu pięknego czytania oraz innych całorocznych konkursów czytelniczych;
- organizowanie Festiwalu Książki;
- organizowanie konkursów muzycznych i plastycznych;
- organizowanie Międzyszkolnego Dyktanda o tytuł Bielskiego Mistrza Ortografii oraz szkolnych konkursów ortograficznych;
- organizowanie przedstawień teatralnych, m.in. coroczne Jasełka.
VIII. Kształtowanie postawy szacunku dla przyrody, rozwijanie wiedzy
uczniów na temat ekologii i zagadnień związanych z ochroną środowiska:
-
realizacja własnego programu edukacji ekologicznej Bądź przyjacielem Ziemi: organizowanie Dni Ziemi oraz takich akcji jak: Święto Drzewa, Sprzątanie Świata, Dzień Czystego Powietrza, przeprowadzanie konkursu ekologicznego oraz konkursów plastycznych o tematyce ekologicznej, udział w warsztatach przyrodniczych w terenie;
-
współpraca z instytucjami i organizacjami zajmującymi ochroną przyrody takimi jak: Pracownia na rzecz wszystkich istot, Stowarzyszenie Olszówka, LOP, PTTK, Ośrodek Zespołu Parków Krajobrazowych Województwa Śląskiego, Nadleśnictwo Bielsko – Biała, Fundacja ekologiczna „Arka”;
-
udział w międzyszkolnych konkursach ekologicznych: Ekoplaneta, konkurs organizowany przez Zespół Parków Krajobrazowych Województwa Śląskiego.
IX. Kształtowanie postaw prozdrowotnych, propagowanie aktywnego trybu życia:
-
realizacja własnego programu dodatkowych zajęć sportowych: organizowanie zajęć Szkolnego Koła Sportowego, organizowanie zawodów sportowych w ramach wewnątrzszkolnych rozgrywek sportowych, udział w międzyszkolnych zawodach i turniejach sportowych;
-
organizowanie imprez sportowych i turystycznych takich jak: Mikołajkowy Turniej Sportowy, Spartakiada sportowa, rajd turystyczny;
-
organizowanie wycieczek górskichw ramach działalności Szkolnego Koła Krajoznawczo – Turystycznego;
-
organizowanie zajęć gimnastyki korekcyjnej dla uczniów z wadami postawy;
-
realizacja Szkolnego Programu Profilaktyki;
-
coroczne organizowanie Szkolnych Dni Zdrowia, w trakcie których przeprowadzane są pokazy pierwszej pomocy, spotkania na temat ochrony zdrowia i zagrożeń takich jak różnego rodzajuuzależnienia, organizowanie turniejów wiedzy o zdrowiu i konkursów plastycznych o tematyce zdrowotnej;
-
udział w Miejskim Programie Nauki Pływania – organizowaniewyjazdów na basen dla klasy II;
-
udział w ogólnopolskich akcjach: „Mleko dla szkół” oraz „Owoce w szkole”.
X. Współpraca z rodzicami i środowiskiem lokalnym:
-
współpraca z organizacjami, stowarzyszeniami i instytucjami działającymiw środowisku takim i jak: Rada Osiedla Mikuszowie Krakowskie, Stowarzyszenie Mieszkańców Mikuszowic Krakowskich, Świetlica Domu Kultury w Bielsku – Białej, Parafia św. Barbary, przedszkola sąsiadujące ze szkołą;
-
organizowanie uroczystości i imprez środowiskowych takich jak: koncert patriotyczny z okazji Święta Niepodległości, Jasełka, Dzień Otwarty Szkoły, Szkolny Festyn, Dzień Babci i Dziadka, Dzień Matki;
-
przygotowywanie programu artystycznego na „Opłatek dzielnicy”;
-
zapraszanie dzieci z okolicznych przedszkoli na szkolne uroczystości;
-
systematyczne organizowanie spotkań z rodzicami wg ustalonego harmonogramu;
-
organizowanie spotkań dla rodziców z osobami zajmującymi się sprawami wychowania i edukacji dzieci.
XI. Rozwijanie postaw obywatelskich i samorządnej działalności uczniów:
-
działalność Samorządu Szkolnego;
-
organizowanie imprez szkolnych jak:Święto Edukacji Narodowej, zabawy andrzejkowa i karnawałowa, Święto Wiosny, Dzień Chłopca, Dzień Kobiet;
-
włączanie się w akcje charytatywne jak m.in.: zbieranie nakrętek, zbiórka karmy dla schroniska dla zwierząt, akcje „Pola nadziei” i „Adopcja na odległość”;
-
wizyta w szpitaluz okazji Świąt Bożego Narodzenia.
Znowelizowany tekst Koncepcji Pracy Szkoły opracował Zespół nauczycieli pod przewodnictwem mgr Izabeli Kaszuby w składzie: mgr Iwona Sztafa, mgr Elżbieta Golonka, mgr Ewa Hola, lic. Sylwia Matejko
Zatwierdzono podczas Konferencji Rady Pedagogicznej 7 października 2010 r.
Znowelizowano 31 sierpnia 2011 r. i 31 sierpnia 2012 r.
Znowelizowano 29 sierpnia 2014 r.